آزموده را آزمودن خطاست
فخرزاد فخرزاد

                                  نی رشته انسان برید

 

تا بکی بیداد از بیدادگران باید کشید

تا بکی منت از بهر لقمه ئی نان باید کشید

                                                       خون دل از دیدها جاری به دامان صبح و شام

                                                       تابه کی بار جفای این و آن باید کشید

رافت و مردی و راستی گشته است چون کیمیا

تا بکی جستخوش بار گران باید کشید

                                                                                                              

                                                       راستی و عدل و انصاف گشته مردود همه

                                                       تا بکی به انتظارش دیدگان باید کشید

ننگ و ایمان گشته و غیرت گریزان و فرار

تا بکی محکومیت از حکم جان باید کشید

                                                        گرکه قادر نیسیتی بر قطع استبداد و ظلم

                                                        باید از حرص و طمع پیوند جان برید

قربت بیداد گران باید که بر یغما سپرد

انتظار چشم و احسان از در آن برید

                                                        گر نمیخواهی شوی محکوم وجدان شرف

                                                        پای رفتن باید از دامان آنان برید

چون حمید در دامن صبرو قناعت شادمان 

نی به پیونده کسی نه رشته انسان برید

                                      (کریم حمید )

                                        

فرستاده جدید سرمنشی ملل متحد به افغانستان طی هفته اول سال 1389 در یک مصاحبه با خبرنگاران از اصلاحات وسیع در کمیسیون انتخاباتی یادآور شد اضافه نمود غرض بهتر شدن شفافیت در انتخابات پارلمانی درنظر است تغیرات وسیع در کمیسیون انتخابات بوجود آید .

در مقابل نماینده کمیسیون متذکره اظهار میدارد در کمیسیون تغیرات بوجود آمده در حدود شش هزار تن از کارمندان شان سبکدوش و مسولین از یک ولایت به ولایت دیگر تبدیل شده تغیرات در بخش عمده صرف از صلاحیت حامد کرزی میباشد .

مردم و آگاهان امور این نوع ادعاها را یک نوع صحنه سازی غرض به قدرت رساندن افراد دلخواه کشورهای ذیدخل در افغانستان دانسته اضافه مینمایند در سال 1388 همه مردم و جهانیان مشاهده نمودند که باوجود خونریزیهای فراوان و شرکت نکردن بیش از شصت فیصد مردم که واجد شرایط رای دهی در انتخابات ریاست جمهوری و شوارای ولایتی .

کشورهای مذکور باوجود تقلبات گسترده افراد دلخواه خویش به مقامات ارشد دولتی تقرر نمودند .

درین رابطه جامعه جهانی ٫ اتحادیه اروپا وسایر سازمانهای مدنی که خود را مدافع حقوق بشر میخوانند بخاطر اغفال مردم و جهانیان صرف به انتقادات فرمایشی اکتفا نمودند .

در حالیکه مردم و آگاهان امور عامل همه تقلب های گسترده در سراسر کشور مسولین کمیسیون انتخابات وحامیان خارجی آنهارا را دانسته و میدانند .

باتاسف هنوزهم آنها سنگ حقانیت را به سینه زده یکبار دیگر میخواهند با صحنه سازی های جدید سرنوشت مردم بلا کشیده با افغانستان را با مصارف صدها ملیون دالر ببازی بگیرند از طرف دیگر مردم در پهلوی ارگ ریاست جمهوری و وزارت داخله افغانستان احساس مصونیت نمیکنند مسولین درعقب بلندداژها وظیفه انجام میدهند جاده های عمومی را بروی مردم دیوار نموده اند در سراسر کشور افراد زورمند ٫ سودجویان ٫ مافیای زمین ٫ اقتصادی ٫ افراد مسلح غیر مسول مسلط میباشند حرف زدن از شفافیت در تدویر انتخابات پارلمانی وغیره نهایت مبالغه آمیز و گناه عظیم خواهد بود ازهمین لحاظ است .

که مردم و آگاهان امور از تجربه تلخ و خونین سال گذشته آموخته اند و میگویند .

که آزموده را آزمودن خطاست .

در حالیکه سخنگویان نظامی و ملکی ناتو دستاوردهای عملیات محاربوی مارجه و نادعلی ولایت هلمند را که به اشتراک پانزده هزار نظامیان خارجی و داخلی و ماشین آلات مجهز محاربوی پیشرفته از زمین و هوا صورت گرفت جداسازی مردم از شورشیان دسترسی فرزندان آنها به تعلیم و تربیه میخوانند و اضافه مینماید بازسازی و انجام کارهای فوق به ایجاد حکومت و وقت زیاد نیاز دارد باید افزود این سخنان را آنها بتاریخ 5/1//1389 در پروگرام امواج آزادی رادیو آزادی اظهار نموده اند .

سخنگوی ملکی ناتو میگوید .

علت عملیات در ساحه ولسوالی های ولایت هلمند تسلط دوامدار شورشیان بوده آنها از طریق کشت خاشخاش پولهای گزاف بدست میاوردند و منطقه مذکور را بزرگترین مرکز دستاوردهای خویش میدانستند اضافه مینماید راندن شورشیان از منطقه کامیابی نبوده کامیابی زمانی میسر میشود که پلانهای بازسازی و خدمات ملکی در آنجا صورت گیرد .

یک تن از هموطنان به اسم اختری در پروگرام امواج آزادی بتاریخ 5/1/1389 میگوید .

1. چرا نیروهای ناتو قبل از انجام عملیات پلان های خویش را افشا مینمایند

2. آیا نیروهای مذکور برای محو کشت خاشخاش آمده اند یا برای تجارت آن

3. طوریکه مشاهده میشود نیروهای فوق ذکر در مبارزه با شورشیان مسلح قاطع نبوده در بسا موضوع آنها را همکاری مینمایند و این کار در جابجا سازی شورشیان در ولایت قندوز عملا˝ دیده شده است .

جنرال امراله امان یک تن از اشتراک کننده گان دیگر میگوید .

پلان جنگی امریکا استراتیژیکی میباشد اما جنگ افغانستان جنگ منطقه ئی میباشد کشورهای منطقه از جمله پاکستان امریکائی ها را نمگذارند که پلانهای استراتیژیکی خود را عملی نمایند اضافه مینمایند دوماه قبل از عملیات مارجه حامد کرزی با مردم هلمند صحبت کرد با آنها گفت که صلح میخواهید من باشما صلح مینمایم اما این وعده عملی نشد زمانی که عملیات اعلان شد هفت هزار ماین در آنجا جابحا شد و درجریان عملیات بزرگترین سلاحهای پیشرفته امروز جهان بالای آن منطقه استعمال شد هنوزهم دریک کیلومتری مرکز مارجه شورشیان وجود دارند میافزاید من بارها گفته ام که مرکز تروریزم خارج از مرزهای افغانستان میباشد به آنجا توجه شود و علت آن چیست ؟ که در آنجا عمل نمیشود و چیزیکه قابل توجه میباشد هنوزهم بین قوت های ناتو و داخلی هماهنگی وجود ندارد از همین لحاظ است که از تلفات ملکی جلوگیری بعمل نمیاید و اعلان عملیات قبل از انجام آن یک نقص نظامی میباشد چیزیکه نهایت مهم میباشد قبل از عملیات خصوصیات منطقه از قبیل پیداوار اقتصادی خوشبینی مردم خصوصیات اقلیمی ووابسته گی مردم و سرحدی بودن نوع زندگی مواشی وغیره را باید مطالعه نمود و بعد از آن تصامیم اتخاذ نمود ادامه میدهد وزارت مبارزه با مواد مخدر میگوید بخاطر محو کشت خاشخاش پولهای گزاف را مصرف کرده ایم اما سخنگوی ناتو اظهار میدارد درین رابطه ما کدام کار را انجام نمیدهیم .

نماینده ناتو در بخشی دیگر سخنانش میگوید قوت های ما به نسبت تلفات ملکی عفو خواسته اند جنرال امان به جواب میگوید زمانیکه به نسبت دادن یک اطلاع غلط صدها تن در مراسم عروسی وغیره کشته میشوند معذرت خواستن از آن چه فایده دارد افزود زمانی بهترین قوت های زمینی و هوایی با سلاحهای پیشرفته داشتیم حالا به آمدن یک پیلوت و دادن یک طیاره برای ما جشن گرفته میشود به جرات باید گفت بدون ایجاد یک اداره سالم کارایی چالشهای فوق ذکر از میان برداشته نمیشود .

والی هلمند دریک سخنرانی تلویزیونی با مردم علت بی باوری مردم را گسترش فساد در ادارات عدلی و قضائی خوانده است مسول مواد مخدره روسیه به ناتو در رابطه بنابودی مواد مخدر پیشنهادات ارایه کرده است نماینده ناتو از برخورد محتاطانه درین رابطه حرف میزند شورای ملی و مجمع ملی طرح بودجه ملی سال 1389 که از سوی دولت ارایه شده ناقض وغیر متوازن خوانده اضافه مینمایند که مسولین مقامات ذیصلاح بودجه را به نفع ولایات مورد نظر شان طرح و ترتیب نموده اند .

خانم کلنتن غرض بهبود روابط بین امریکا و پاکستان راهبرد نابودی و گرفتاری سران طالبان وسایر هراس افگنان یک فصل جدید بین امریکا و پاکستان خوانده وعده 125 ملیون دالر امریکائی را برای هیت پاکستانی که طی هفته اول سال جدید شمسی که به آن کشور سفر نموده داده است .

نماینده سازمان ملل خواهان لغو قانون مصالحه ملی شده اضافه مینماید که این قانون سبب معافیت ناقضین حقوق بشر میشود و آن را یک چتر حمایت برای ناقضین حقوق بشر میداند .

در مقابل هیت فرستاده حزب اسلامی به رهبری گلبدین حمکتیار طرح پانزده ماده ئی خویش را به حامد کرزی داده که در ماده اول آن خروج قوت های خارجی تقاضا شده همچنان فرستاده جدید سازمان ملل متحد با هیت مذکور نیز ملاقات نموده است .

درین رابطه نجیب محمود استاد دانشگاه کابل بتاریخ 5/1/1389 به خبرنگار رادیو بی بی سی گفت .

این نوع دید بازدیدها یکنوع بستر سازی برای حزب اسلامی غرض به کرسی شاندن آنها میباشد اضافه نمود که این نوع بازیها یک بام دو هوا و زمینه سازی برای شورشیان مسلح میباشد و از پیامد آن اظهار نگرانی نمود .

شورای وزیران طرح جدید را زیرنام خدمات عمومی به تصویب رسانید به گفته مسولین درین طرح 25 فیصد صلاحیت های ارگانهای محل افزایش می یابد و زمینه تصمیم گیری و اشتراک مردم را مساعد میسازد .

مسول ارشد ارگانهای محل میگوید .

که بغیر از والی ها سایر ارگانها از طریق اداره اصلاحات اداری و رقابت آزاد معرفی میشوند با تطبیق این پالیسی شفافیت در کار بوجود خواهد آمد .

مردم و آگاهان امور میگویند تطبیق طرح و قوانین ولوکه هرقدر خوب هم باشد به افراد صادق سالم ٫ تحصیلکرده ٫ مسلکی ٫ متجرب ٫ دلسوز به وطن و مردم نیاز دارد با موجودیت افراد متهم به فساد در یک عده از ولایات وسایر ارگانهای ذیصلاح نمیتوان با عملی شدن آن امیدوار بود .

همچنان نماینده مذکور در بخش از سخنانش بتاریخ 5/1/1389 به رادیو بی بی سی گفت .

دولت فعلی نسبت به زمان طالبان جنگهای داخلی و زمان کمونستان غرض بهتر شدن قانون در حرکت است زندگی مردم بسیار بهتر شده است.

مردم میگویند اکثریت افراد مقامات ذیصلاح دولت فعلی را عاملین جنگهای داخلی وآنهائیکه در خدمت طالبان قرار داشتند بوده و میباشند از همین لحاظ است که با دامن زدن فساد گسترده واعمار بلند منزلها در داخل و خارج کشور غارت ثروتهای مادی و معنوی کشور وطن جنت نشان مارا به جهنم برای بیش از نود فیصد مردم افغانستان مبدل ساخته اند یکی از مثالهای برجسته آن اعمار قصر چندین طبقه ئی عزیزی بانک در پهلوی صدارت که زمین کتابخانه عامه را جبرا˝ غضب نموده میباشد اگر درین مورد خواسته باشد هزاران مثال را که مردم عملا˝ به چشم مشاهده کرده اند میتوانیم برایتان در مرکز ولایات و دریک عده کشورهای خارجی یادآور شویم .

آقای حامد کرزی در سفر اخیرش در کشور چین برعلاوه امضا قراردادها درسایر بخش ها از معافیت محصولات گمرکی در مقابل اجناس چینائی نیز یادآور شد .

وحید عمر سخنگوی آن اظهار داشت تاالحال که مردم مال چینائی را به قیمت یک صد افغانی بدست میاوردند بعد ازین به قیمت شصت افغانی میتوانند آنرا از بازار خریداری نمایند .

مردم و آگاهان میگویند در قانون اساسی حمایت از تولیدات داخلی تذکر بعمل آمده است با معافیت محصولات گمرگی اجناس خارجی ازین هم بیشتر کشورما بیک کشور مصرفی مبدل شده و زمینه یک فاجعه بزرگ را از ناحیه بیکاری و مهاجرت های دوامدار برای شهروندان بوجود میاورد .

مردم افغانستان بخصوص ولایت ننگرهار توزیع یک هزار جریب زمین را غرض اعمار پارک صنعتی بواسط والی ننگرهار به موالدین ولایت مذکور یک گام مثبت م سازنده ارزیابی مینمایند .

چیزیکه نهایت مایه نشویش مردم ما میباشد .

تلقین نمودن مردم بخصوص جوانان نسبت به آینده نامعلوم وغیرمطمئین بواسطه دشمنان داخلی و خارجی مردم افغانستان میباشد دشمنان مردم افغانستان در داخل و خارج با پخش دروغ پراگنی ها عامل گسترش تروریزم کشت و قاچاق مواد مخدر گسترش فساد اداری مردم شریف وبا عزت افغانستان را میخوانند در حالیکه عاملین مذکور دست پرورده خود آنها بوده و میباشند  بواسطه آنها توانسته اند به قیمت صدها تلیون دالر ثروت های مادی و معنوی کشورمارا غارت و بخارج از کشور انتقال دهند و ازهمین لحاظ آنها تبلیغ آینده نامطمئین را غرض بهره برداری بیشتر براه انداخته میگویند که بدون موجودیت آنها افغانها توان تامین امنیت دولت مداری احیا و بازسازی را ندارند مردم ما از ناحیه زندانی شدن و محکوم شدن به مرگ جوانان افغانستان در زندان های کشور ایران سخت نگران بوده و میباشند .

بباور مردم و آگاهان امور عامل همه چالشهای فوق ذکر طی سه دهه اخیر بخصوص قریب به نه سال گذشته اتخاذ تصامیم ریاکارانه ومغرضانه کشورهای خارجی و گماشته گان آنها بوده که با صحنه سازی های پشته پرده کشورما رابیک گرداب خون و آتش و کشمکش های داخلی پایگاه های مافیای مواد مخدر و میدان نبرد کشورهای متخاصم منطقه و جهان مبدل ساخته و هنوزهم این پلان شوم جریان دارد .

واز همین لحاظ اظهار میدارند که آزموده را آزمودن خطاست .

غرض بیرون رفت ازین وضع دشوار خونین فوق ذکر یگانه وسیله اساسی انسجام و اتحاد تمام نیروهای مترقی وطنپرست تجددگرا٫ تکنوکرات ٫ تحول پسند و دریک جمله آنهائیکه خواهان یک افغانستان سربلند مترقی پیشرفته میباشند دانسته اضافه مینمایند وقت آن رسیده جرات را بخرچ داده و بخواستهای اکثریت مردم افغانستان سرتعظیم را باید فرو آوریم و ضمنا˝ یاداور میشویم بدون جلب همکاری بشریت صلح جو مترقی پارلمانهای کشورهای اروپا ٫ امریکا ٫ منطقه و جهان به تنهایی نمیتوان ازین وضع دشوار نجات یافت .

در غیر آن اتکا به وضع موجود کشور و مردم را بسوی گودالهای نهایت خونین و نابود کننده سوق خواهید نمود .

به گفته بزرگان بعد از مردن کفن پاره کردن سودی نخواهد داشت .


March 26th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات